Het liefst was ik nog een tijdje weggebleven van Instagram. Ik zette mezelf van 5 december tot 5 januari op non-actief en dat was héérlijk. En nu ik terug ben, wil ik het ook allemaal niet meer zo belangrijk vinden.
Maar dat is lastig, want ik heb al mijn volgers, bereik en verkopen te danken aan Instagram. Het liefst wil ik mijn account dus blijven groeien. Maar groeien op Instagram betekent altijd content posten, altijd online zijn, altijd reageren, je hele leven in dienst van die gekke app stellen. Waar trek je een grens?
Het kost tijd. Zoveel tijd. Veel te veel tijd gezien wat je ervoor terugkrijgt. En al die Instagramgoeroes om ons heen beweren dat dat komt omdat we de app niet op de juiste manier gebruiken.
Dat we meer moeten focussen op kwaliteit in plaats van op kwantiteit.
Op consistentie.
Op Reels in plaats van Stories.
Op comments in plaats van likes.
Ze beweren dat het allemaal reuzemakkelijk en in een handomdraai gefikst is als je maar slim op Het Algoritme inspeelt.
En dat zal allemaal best. En ik doe zelf ook heus wel eens een Instagramcursus hier en daar en dan tweak ik mijn strategie een beetje. Maar of het echt helpt?
I don’t know, man.
En eerlijk gezegd? Ik heb niet meer zo’n zin om er zoveel tijd aan te besteden. Of om zoveel tijd te besteden aan cursussen die me zouden moeten leren er minder tijd aan te besteden.
Maar jammer genoeg stond vrijwel alles tijdens mijn Instagramvrije maand stil. Ik verloor nauwelijks volgers, maar er kwamen ook geen nieuwe volgers bij.
Ik verkocht amper wat.
En dat is kut, want dat versterkt het idee dat je tóch altijd op socials aanwezig moet zijn om te kunnen groeien en verkopen.
Dat Instagram inderdaad essential is voor business.
Is dat zo?
Ik weet het niet, want jammer genoeg heb ik het tijdens mijn Instagramvrije maand ook niet echt op een andere manier geprobeerd ofzo. Ik heb geen blogposts geschreven en geen nieuwsbrieven verstuurd. Dus nee, ik groeide niet via Instagram, maar ook niet via andere kanalen, want die gebruikte ik niet.
Dit jaar geef ik daarom voor het eerst voorrang aan mijn website, blogposts en nieuwsbrieven. Ik wil af van het idee dat ik al mijn volgers, geïnteresseerden en potentiële klanten op Instagram moet verzamelen en vanaf dat platform naar mijn website, blog en shop moet leiden. Dus als ik moet kiezen tussen een blogpost schrijven of een Instagramstory delen, dan kies ik het eerste. Als ik moet kiezen tussen een nieuwsbrief versturen of een Instagrampost publiceren, dan kies ik het eerste.
Ik hoop dan ook dat ik jullie meer hier zien dan *daar*.
Waar zou het heengaan?
*Deze post is onderdeel van mijn voornemen in januari elke dag een (gepolijste) versie van mijn journalsessie te delen. Ik ben er namelijk van overtuigd dat dagelijks journalen me gaat helpen van 2022 mijn jaar te maken. Je vindt alle posts in de categorie journal. Meedoen maar geen idee hoe je begint met journalen? Ik vertel het je precies in Project Journal.
Eén reactie
Goed van je! Die socials kosten allemaal veel meer tijd dan we willen. Nog niet zo lang geleden zegde ik mijn facebook en een week later mijn instagram account op. Soms jammer dat ik dingen mis, maar ik heb er geen spijt van (hoef er mijn geld niet meer mee te verdienen, dat scheelt wel veel). Het is bevrijdend!
Groetjes, Marlies (op insta was ik bloesemfee)